Verhalen
AI
Artificial Intelligence (AI), de technologie die ons leven steeds verder doordringt, belooft net zo alomtegenwoordig te worden als het internet. Het is geen verrassing dat meer dan de helft van de bezoekers op Funda gelooft dat AI een cruciale rol zal spelen in het zoeken naar een huis of het verkopen ervan. De ontwikkelingen op dit gebied zijn opmerkelijk en bieden al talloze mogelijkheden. Het is opvallend hoeveel er nu gesproken wordt over AI. Misschien ben je al bekend met ChatGPT, maar wist je dat computers al beter diagnoses kunnen stellen dan medische professionals? Ze worden steeds bedrevener in het herkennen van menselijke emoties. Deze groeiende intelligentie bij chatbots is een fascinerende ontwikkeling. Hoewel het idee om een huis met behulp van een robot te kopen of verkopen nog ver lijkt, omarmt Redres AI steeds meer.
Jongeren: positief en kritisch
“Hoe denk jij dat AI het kopen of verkopen van een huis zal beïnvloeden?” Deze vraag legde Funda voor aan bezoekers van de grootste huizenwebsite van Nederland. Ruim tweederde (67%) van de ondervraagden kent AI, en meer dan de helft gelooft dat het een impact zal hebben op het aan- en verkoopproces van een huis. Millennials zijn beter op de hoogte van de ontwikkelingen dan eerdere generaties. Ze hebben een uitgesproken mening. Twee derde van de millennials noemt de ontwikkelingen kansrijk (66%) en baanbrekend (52%), vergeleken met respectievelijk 43% en 28% van de babyboomers (59 jaar en ouder).
Tegelijkertijd vindt een derde van de millennials de ontwikkelingen ook beangstigend en onbetrouwbaar, terwijl slechts 25% van de babyboomers deze mening deelt. Opvallend is dat millennials minder overtuigd zijn dat AI een grote rol zal spelen in het (ver)koopproces van een woning dan eerdere generaties: 26% van de millennials denkt van niet, tegenover respectievelijk 12% en 13% van de babyboomers en Generatie X.
AI als ondersteuning bij redres.
Bij Redres omarmen we deze interessante technologie. Denk aan het schrijven van teksten, waardebepalingen of het beter in kaart brengen van de mogelijkheden van een renovatie object of opknaphuis. We zien AI als waardevolle ondersteuning.
Kylee Oostrom, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en creative design bij Redres, benadrukt: “Hoewel AI enorm nuttig is in analyses en waardebepalingen en het schrijven van basisteksten, geloven wij dat uiteindelijk creativiteit en menselijke intuïtie niet te robotiseren zijn. Bij het kopen of verkopen van een huis gaat het niet alleen om feiten en cijfers, maar ook om emoties en gevoelens die alleen een ervaren erfgoedmarketeer zoals Redres kan begrijpen en vertalen naar de beste strategie”.
De toekomst is hier!
Hoewel AI steeds meer terrein wint in de makelaardij, blijft de rol van een erfgoedmakelaar onmisbaar. AI biedt ongetwijfeld waardevolle inzichten, maar wij blijven nodig om de menselijke aspecten te begrijpen en een passende strategie te bepalen voor het ultieme succes in het aan- en verkoopproces van jouw object!